دکوراسیون داخلی خانه با توجه به فاکتور های روانشناسی
برای دکوراسیون و چیدمان فضای داخلی خانه بایستی به رنگ ها و ترکیبات آنها توجه کنیم . همهی چیزهایی که در اطرافمان مشاهده میکنیم به نحوی بر روح و روان ما تأثیر میگذارند .
در دنیای ما همهی اشیا دارای رنگ هستند و رنگها قدرت شگفت انگیزی در تغییر روحیهی ما دارند . استفاده از کلماتی مانند رنگهای شاد ، رنگهای ملایم، رنگهای غمگین، رنگهای روح افزا و عبارات مشابه دیگر همگی حکایت از آن دارد که انسانها میتوانند با رنگها ارتباط برقرار کنند .
ما زندگی خود را در مکانهای متفاوتی سپری میکنیم ، منزل، اداره، فروشگاههای مختلف، باشگاههای ورزشی و… هرکدام دارای دکوراسیون ویژهای هستند، به گونه ای که معمولا ما از نوع دکوراسیون میتوانیم تشخیص دهیم که در چگونه مکانی قرار داریم. رنگها عنصر ویژهی دکوراسیون هستند که آنها را از هم متمایز میکنند.
رنگها علاوه بر زیبایی ظاهری میتوانند در تنظیم نور خانه نیز مؤثر واقع شوند . اگر از رنگهای تیره استفاده کنیم ، محیط داخلی تیرهتر به نظر میرسد ،این در حالی است که رنگهای روشن باعث افزایش روشنایی میشوند . یکی از دلایل این امر موضوع (بازتاب) است . رنگهای تیره نور را به خود جذب میکنند اما رنگهای روشن قادر هستند نور را انعکاس دهند و سبب بازتاب آن شوند.
نور بازتاب شده در دکوراسیون داخلی جریان دارد و پرتوهای بیشتری از آن به چشمهای ما میرسد، به همین خاطر محیطی با رنگهای روشن، از محیطی با رنگهای تیره روشنتر به نظر میرسد.
روانشناسی رنگ برای دکوراسیون خانه روانشناسی بخشی از دکوراسیون داخلی است زیرا هدف نهایی طراحی این است که فضا باید تداعی کننده احساسات باشد. مفهوم روانشناسی داخلی برای ویژگیهای اصیل انسانی از جمله خوشبختی، شادی، عشق، ایمنی و غرور استوار است . انتخاب نوع طراحی دکوراسیون داخلی نه تنها سبک فضای شما را تعریف میکند بلکه بر روان افرادی که داخل محیط هستند نیز تأثیر میگذارد . روانشناسی دکوراسیون داخلی دانشی برای درک چگونگی استفاده از رنگ، تزیین و ایجاد ارتباط معنایی بین ذهن، احساسات و محیط داخل است. اساس و اصول روانشناسی رنگ برای دکوراسیون خانه در این بخش می خواهیم به اصول پایه روانشناسی رنگ بپردازیم . با درک بهتر این قوانین میتوانید محیط زندگی خود را زیباتر چیدمان و دکوراسیون کنید .
به طور کلی هر فضا خانه بایستی یاد آور خاطرات خود و شیرین شما باشد . به گفته ژان بودریار، جامعه شناس مشهور: «چهار معیار وجود دارد که افراد هنگام ارزیابی فضای داخلی خود بر روی آنها تمرکز میکنند.» در ادامه به تشریح این اصول می پردازیم . با ما همراه باشید . نمادین کاناپه مثال خوبی برای توضیح نماد یا سنبل نیست . بنابراین، بیایید به جای آن به یک نقاشی فکر کنیم . با دیدن یک نقاشی ممکن است از خود بپرسید که این تابلو نشان دهنده چیست؟ اساس و معنای پایه این نقاشی چیست ، یا فقط یک قطعه تزیینی بی معناست ؟
به طور کلی افراد از عناصر تزیینی جهت ایجاد نمای زیباتر استفاده میکنند . نشانه تصور کنید به یک میز قهوهای رنگ نگاه میکنید . ممکن است به این فکر کنید که آیا میز یک سبک طراحی خاص دارد یا بیشتر عملکردی است ، به عبارت دیگر، آیا میز تداعی کننده سبک مدرن یا کلاسیک است یا به جای تأکید بر روی سبک، بیشتر روی راحتی در استفاده تمرکز دارد .
عملکرد بهتر است این موضوع را با مثال آغاز کنیم . تصور کنید به کاناپهای نگاه میکنید که به اندازه دو تا سه نفر جا دارد . اکنون میبینید که این کاناپه میتواند به یک تختخواب نیز تبدیل شود. به طور خودکار، برداشت شما به سمت بهتر تغییر میکند، یعنی شما میخواهید کاناپهای را خریداری کنید که عملکرد بیشتری ارائه دهد.
تبادل در این مرحله از همان کاناپه در مثال قبل استفاده میکنیم. شاید بخواهید از هزینه کاناپه مطلع شوید. در این بین ممکن است قیمت ارزان باشد یا گران ، اگر خیلی گران باشد، ممکن است به گزینههای دیگری فکر کنید. در این مورد ، تبادل رابطه مستقیمی با قیمت دارد، به این معنا اگر محصولی گران بود، خریدار به سراغ محصول دیگر میرود.